LANDSMØTE ANSA ITALIA 2018

Sol, sommer, brostein i Firenze og vingård i Chianti.

Dette er hva som møtte de norske studentene som deltok på ANSA Italias landsmøte helgen 13. – 15. april i Firenze.

Vi hadde en herlig tur med en fantastisk gjeng norske studenter. Representanter fra HS og ANSA sentralt var også tilstede, og selvfølgelig studentpresten Bjørn Olav.

Fredag kveld etter ankomst til Firenze, ble vi alle godt kjent under middagen på en restaurant rett ved Firenzes karakteristiske katedral. Etter å ha spist oss gode og mette, dro vi opp til Piazzale Michelangelo, hvor vi opplevde gatemusikere, utsikt over byen og Toscanas landskap, og en solnedgang til å dø for.

IMG_3510 copy

Lørdag morgen startet tidlig med frokost og landsmøtet. Vi gjennomgikk alle statuttene, arbeidsprogrammet for det kommende året, hørte på presentasjoner fra delegatene fra HS, ANSA Sentralt, og studentprest Bjørn Olav, og valgte et nytt styre til ANSA Italia! Etter en kjapp lunsj ble vi hentet i buss og kjørte til en vingård i Chianti.

På italiensk hadde vi kanskje sagt “Ma cavolo, che belezza!” da vi ankom vingården, for jeg tror aldri jeg har sett noe så idyllisk som dette. Bakker på bakker med druer mot en asurblå himmel, et stort steinhus med tårn, omringet av frodig grønn gressplen. Velkommen til Chianti.

Vi fikk en omvisning i vinkjelleren der vi lærte om produksjonsmetoden, hvilken effekt forskjellig tretyper og lagringstider har på smaken, og hva som er essensielt for en god italiensk chiantivin.

Guiden fulgte oss så opp i hagen der et langbord med duk og flere vinglass ventet på oss. Til sammen fikk vi smake på fem forskjellige viner, typiske for regionen, inkludert dessertvinen vino santo, som man skal dyppe cantuccinien i.

Etter smakingen sammen med typiske toskanske småretter som pecorino og bruschetta, dro vi en kjapp tur til landsbyen Greve, og så tilbake til Firenze. På kvelden var det middag på en tradisjonell osteria midt i byen, der vi fikk servert polpette (kjøttboller) og masse prosciutto, salame, m.m.

Dagen etter ble av de fleste brukt til mer sightseeing av Firenze. Vi dro til Barolihagen, som hørte til den berømte Medici-familien som styrte Firenze (og mye av Italia) på 1400-tallet.

Vi i det gamle styret vil gjerne takke alle sammen for et flott år i styret. Vi har hatt det så moro med å arrangere events og møte nye mennesker, spesielt dette siste arrangementet vårt. Vi ønsker det nye styret, landsleder Isidora, nestleder Morgan og økonomiansvarlig Jørgen, LYKKE TIL med det kommende året.