Skitur til Zakopane med ANSA Ungarn

Torsdag 14.februar tok ANSA Ungarn med seg 70 studenter til Zakopane, Polen!

Siden vi var såpass mange på tur var vi nødt til å ha to busser – første pulje ble hentet i Pécs kl 12:00, og andre pulje gikk fra Budapest kl 14:00. Bussturen tok 6-8 timer – men med så gira og glade studenter som det er i Ungarn gikk turen så det suste.

Da vi kom frem til Zakopane ble 50 stykker lempet av på hotellet og 20 stykker ble kjørt videre til et chalet. Vi la fra oss baggene – heiv oss rundt og tuslet ned til Maria Rosa hvor etterlengtet pizza og bilijard sto på menyen.

Rundt midnatt var det en sprek gjeng som gikk videre opp til en bonfire der det var flott utsikt (i følge guiden, den fineste i verden), gitarspill og sosialt samvær.

52396355_383435058873418_3904640827053309952_n

Fredag morgen var det duket for frokost – vi kan vel si at beboerne på hotellet var hakket heldigere enn de på chalet når det kommer til akkurat dette. Her fikk vi super fin buffet, eggerøre, pølser og pannekaker – mens chalet ble serverte dette:

Etter frokost var det en fargerik gjeng som møttes utenfor – bussen til Bialka skulle plukke oss opp kl 10:00 – men siden vi fortsatt befinner oss i øst-europa kom vi ikke oss avgårde før 11:30. Når vi først kom oss frem til Bialka gikk alt som smurt! Vi sto et par timer – før vi samlet gjengen på toppen av bakken til kåring av beste bad-taste antrekk, ake-konkurranse og annen morro. Selv om alle på turen hadde gjort en skikkelig innsats for å finne det perfekte 80-tall/bad-taste antrekket sklei vi rett inn i mengden, og undertegnede syns det var vanskelig å se hvem som var med på ANSA tur og hvem som bare hadde en spaca stil!

Etter gode 5-6 timer i bakken gikk ferden videre til thermal bad – som var en stor suksess! Her koste vi oss med vannsklier, naken-badstu, basseng med bar ute og iskulper inne.

Lørdag var det gitt to alternativ; man kunne dra tilbake til Bilaka eller ta turen til Kasprowy Wierch – som er naturlige bakker i fjellet! De som valgte å dra til Kasprowy skal ha en ekstra high five for god spirit, da vi pga trøbbel med billetter sto 4 (!!) timer i kø – før vi fikk sendt opp de første studentene. Etter at vi fikk tak i billetter gikk det fort, og vi fikk sendt folk opp i gondolen hvert 10ende minutt!

I Kasprowy Wierch var det litt (veldig mye!) mer utfordrende bakker enn dagen før – undertegnede overvurderte kanskje sine egne ferdigheter på snowbord her, for når jeg kom opp på toppen tok nervene meg skikkelig  – men jeg kom meg ned uten skader og med et smil om munnen! De resterende 55 som var i Kasprowy storkoste seg – og jeg vil nok si at deres ferdigheter var hakket over mine!

På kvelden dro vi til hotel Aries hvor en nydelig buffet ventet på oss. Etter at vi var mette og gode gikk vi ned til klubben Le Scandale med VIP billetter. Vi fikk en egen base med plass til alle 70 – og du kan tro det blir stemning av slikt!

Søndagen var det utsjekk klokken 11:00, og buss tilbake litt senere på dagen! Vi benyttet dagen til å utforske Zakopane, og kose oss i solen!

Vi i ANSA Ungarn vil gjerne takke alle som var med på tur for fantastisk selskap, flotte minner og godt humør fra dere alle! En spesielt stor takk rettes til Margit, som er idrettsansvarlig ved ANSA Ungarn – Du har fikset et helt perfekt opplegg for oss alle!